Macedonië – Meer van Ohrid 2023 / Dag 1

Zonsopkomst tijdens de heenreis naar Macedonie.

Voor de show ging ik afgelopen nacht nog even in m’n mandje. En wonderwel ook nog een beetje slaap gepakt. Een wekker rond middernacht is toch wat tegennatuurlijk. Maar op tijd op Schiphol, voorspoedige vlucht met een bloedmooie zonsopkomst. En nog een halfbakken tukkie in het vliegtuig. Dus van mij hoor je geen klacht. Hooguit dat m’n oogjes en m’n brein wat protesteren.

We zijn gelijk maar van start gegaan met de eerste excursie door de oude stad van Ohrid. Ohrid betekent eigenlijk iets van Oh ‘n rid. En rid betekent heuvel. Oftewel Oh ‘n heuvel. Nou. Dat klopte. We hebben de eerste hoogtemeters in de benen zitten.

Ohrid gaat onder andere prat op z’n overvloed aan kerken. Het zouden er 365 zijn, voor iedere dag een. Wij hielden het na een stuk of drie voor gezien en zijn nog even een stukje gaan varen op het meer.

En verder heeft de groep lekker kunnen chillen bij het zwembad of het meer. Al zijn sommigen niet verder gekomen dan hun bed. Ik mocht als reisleider de activiteiten doornemen voor de komende week. Best een belevenis met iemand die niet zo direct communiceert als Gerdientje, de nuchtere Hollander. Maar volgens mij zijn we eruit gekomen.

Nu lekker gauw de oogjes dicht en bijslapen. Ik klaag niet hoor, maar ik ben best moe.

Programma Dag 1.

Een vroege vlucht met als voordeel ook een vroege aankomst op de plaats van de bestemming. Nadelen zijn er ook aan zo’n vroege vlucht. Best vermoeiend en inchecken in het hotel was nog niet mogelijk, al konden we wel gebruik maken van de faciliteiten, lekker opfrissen en vast een duik nemen in het meer. We kozen ervoor om even te relaxen en daarna gelijk maar door te gaan voor de stadstour. Van niks doen wordt je na zo’n nacht vaak moeier dan van doorgaan. Of het een goede beslissing was valt te betwijfelen. Zeker in de hoogseizoen. We gingen op het heetste moment van de dag.

De activiteiten hadden we deze week ingekocht bij KTM Voyage, zo ook deze stadstour. Natuurlijk kun je ook zelf op je gemakje door zo’n stadje slenteren, maar persoonlijk vond ik de informatie die we tijdens de route kregen een echte aanvulling. Precies afgepast. Niet te veel vanwege de kleine oogjes en de vermoeide hersenpan. Maar genoeg om een goed beeld te krijgen van de stadscultuur.

Het mooiste onderdeel van de stadstour vond ik persoonlijk het bezoekje aan het papiermuseum. Het bezoekje was kort, duurde hooguit een kwartier. Maar ik heb dat kwartiertje optimaal genoten. Al was het alleen al om de hele entourage van het museumpje. En ik had het geluk dat ik op de voorste rij stond voor het perfecte plaatje. Verwacht geen groots museum. Er was precies genoeg plek voor onze groep van 20 personen. Maar absoluut een aanrader. Als je in Ohrid bent, moet je daar echt even heen.

Demonstratie Papiermuseum Ohrid

Verder hebben we een bezoek gebracht aan een aantal kerken in Ohrid. Wil je ze allemaal bezoeken, dan ben je even bezig. Er moeten er in totaal 365 zijn. Voor iedere dag 1. De meeste kerken mag je wel bezoeken, maar fotograferen is in de meeste gevallen verboden. De kerken die wij bezocht hebben, hadden veel wandschilderingen. Bijzonder dat deze onbeschermd tentoongesteld worden.

Wandschilderingen Kerk Macedonie
Een van de mooie wandschilderingen van de kerken
in Macedonië – Ohrid

We sloten de stadstour af met een bezoekje aan een van de bekendste kerkjes van Macedonie, The Church of St. John the Theologian. Dit kerkje is zo bekend om zijn geografische ligging, recht boven het meer van Ohrid. Beeldbepalend.

Church of St. John the Theologican - Ohrid
Church of St. John the Theologican – Ohrid

Na de stadstour werden we per boot weer teruggebracht naar het oude centrum van Ohrid. Een mooie afsluiting. Gelijk een goede kennismaking met het meer. En vanaf de boot had je ook nog een mooie uitzicht op het kerkje.