Macedonië – Meer van Ohrid 2023 / Dag 2

Oude boot St. Naun die bewaard blijft door de goede waterkwaliteit bij St. Naun.

Dag 2 van de reis naar Macedonie – Meer van Ohrid.

Een dagje op de grote vaart. We hadden een combipakket met een lekker zonnetje en een heerlijk verfrissend windje. Dus dat was genieten.

We hadden geluk en mochten starten bij de haven van het hotel. Bij het woord haven moet je zeker niet aan Rotterdam denken. Zelfs de haven van Schoonhoven was er groot bij. Het was eigenlijk gewoon een stenen pier en max. 10 meter lang. Maar goed…we konden aan boord. En daar ging het om.

In een uurtje waren we bij St. Naum voor een bezoekje aan een van de 365 kerken. We maakten een tochtje met de roeiboot en hebben heel relaxed geluncht.

En heel veel gelachen. Morgen vast spierpijn in de kaken. Maar ook serieuze praat gedaan over het belang van emoties en andere levenslessen gedeeld.

Ik heb de vlag van Amigo even getest op de boot. Maar hij is te dun als hoofdkussen. Klein verbeterpuntje.

Terug hadden we iets minder geluk en mochten we de laatste 10 minuutjes lopen. Helaas kennen ze hier in Macedonië blijkbaar andere tijdseenheden dan bij ons. Wij stapten stevig door en deden er 25 minuten over.

Vanavond gegeten in de oude stad. Ik bestelde biefstuk, vond dat ik dat wel verdiend had. Maar helaas was hij zo taai als schoenleer. Dus morgen ga ik weer veilig voor de pizza of patat. Daar kan weinig aan misgaan…

De haven van St. Naun - Macedonië Ohrid
De haven van St. Naun – Macedonië Ohrid

Ook deze activiteit weer ingekocht bij KTM Voyage. We mochten kiezen. En de gids van gisteren bij de stadstour was goed bevallen. Dus zij mocht vandaag ook weer met ons mee.

Een bezoekje aan St. Naun is echt de moeite waard. Normaliter vertrekken de boten vanuit het oude centrum van Ohrid. Wij mochten opstappen bij de kade van het hotel. Dat scheelde weer een ritje richting het oude centrum.
De boottocht is heel relaxed. Wel was de boot erg vol. Er waren volgens mij precies genoeg zitplaatsen. Omdat wij later opstapten waren de laatste plaatsjes voor ons. Pal in de zon. Gelukkig hadden we daar geen hekel aan. Goed insmeren en gewoon lekker genieten van dat zonnetje.

In St. Naun hebben we eerst een korte rondleiding gehad in de kerk, onderdeel van het klooster van St. Naun. Ook hier weer mooie schilderingen en veel goud. Het was behoorlijk druk bij het kerkje, wat overigens ook niet zo heel groot is.

Daarna werden we richting de roeiboten gebracht voor een ruim half uurtje varen. Het waren van St. Naun staat bekend om zijn helderheid. Je kunt het water gewoon drinken. We hebben het even getest en gelukkig geen nadelige gevolgen. Tijdens de boottocht zagen we de op de bodem van het meer het water opborrelen. Interessant om te zien. Het water komt oorspronkelijk uit de Prespa, een rivier aan de andere kant van de bergen. Het water sijpelt door de bergen heen richting St. Naun, waar het omhoog borrelt. De bronnen van St. Naun zorgen er vervolgens voor dat het water van het meer van Ohrid constant ververst wordt.
Het water is behoorlijk diep, op sommige plekken 3,5 meter. Maar door de helderheid lijkt het echt maar een centimeter of 30. De goede kwaliteit van het water zorgt ervoor dat spullen in het water goed bewaard blijven. Om dit te bewijzen hebben ze een oude roeiboot in het water liggen. Volgens onze gids was deze al 40 jaar oud, maar was het hout nog steeds als nieuw.

Boottochtje in de mooie groene omgeving van St. Naun.

Na de het varen was er een lekkere lunch geregeld en hadden we een uurtje vrije tijd. Rond een uur of 3 waren we weer bij de boot en na twee uur varen weer terug bij het hotel. Een mooie gevulde dag.

In het restaurant van St. Naun live-muziek tijdens de lunch.